11/03/2020

Η εμπειρία από τη συμμετοχή του 106 Νηπιαγωγείου Αθηνών στο Πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ

“Η συνεργασία μας με το Ινστιτούτο Prolepsis μέσω του Προγράμματος ΔΙΑΤΡΟΦΗ μετρά ήδη αρκετά χρόνια ουσιαστικής προσφοράς στον μαθητικό πληθυσμό της περιοχής. Από την έναρξη του Προγράμματος, σε συνεργασία με τους υπεύθυνους του Προγράμματος αλλά και τους γονείς, έχουμε ενσωματώσει όλη τη δράση της σίτισης στο αναλυτικό μας πρόγραμμα, ενισχύοντας τους στόχους του και δίνοντας στους μαθητές και τις μαθήτριες τη δυνατότητα να εξασκηθούν και να καλλιεργήσουν ικανότητες και δεξιότητες που σχετίζονται με τη διατροφή, την αγωγή υγείας, το περιβάλλον και την οικολογία, την κοινωνική συνείδηση, τα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες, τη γλώσσα, την ανάπτυξή τους γενικότερα.

Πιο συγκεκριμένα, η Νηπιαγωγός, καθημερινά παραλαμβάνει τη σίτιση και την ίδια στιγμή αδειάζει το περιεχόμενο σε καλάθια, παραδίδοντας τα τελάρα κατευθείαν στον οδηγό. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς, και όπως είναι χωρισμένη η τάξη σε ομάδες υπηρεσίας, η κάθε ομάδα υπηρεσίας ξεκινά να τακτοποιεί και να οργανώνει το ψυγείο, στην αρχή με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού και στην πορεία η καθοδήγηση αυτή ολοένα φθίνει. Πολλοί μαθησιακοί στόχοι επιτυγχάνονται βιωματικά στο σημείο αυτό με την ενεργό εμπλοκή των παιδιών.

Την ώρα του πρωινού, η ίδια ομάδα υπηρεσίας της κάθε ημέρας, αναλαμβάνει ρόλους. Άλλος είναι ο γαλατάς που μοιράζει τα γάλατα, άλλος είναι ο μανάβης, που μοιράζει τα φρούτα, άλλος είναι ο φούρναρης που μοιράζει τα σάντουιτς και τις πιτούλες. Αυτή είναι μια διαδικασία που αρέσει πολύ στα παιδιά, τα ενθουσιάζει. Aποφασίζουν κυκλικά, ποιος θα πάρει ποιο ρόλο και σε διαφωνίες προτιμάμε να τα αφήνουμε να το συζητήσουν για πολύ λίγο, χωρίς την παρέμβαση της Νηπιαγωγού και ευτυχώς επιλύουν το θέμα μόνα τους. Σπάνια και κυρίως στις αρχές, ίσως να χρειαστεί κατά περίπτωση η παρέμβαση μας, αλλά γενικά το αποφεύγουμε.

Εκτός από τις ενέργειές μας για την καταπολέμηση της σπατάλης του φαγητού, π.χ. με την εφαρμογή του κανόνα «ό, τι ανοίγουμε, το τρώμε», τα παιδιά μαθαίνουν να διαχωρίζουν τα υλικά περιτυλίγματος για την ανακύκλωση και να τα τοποθετούν αντίστοιχα. Το ίδιο κάνουν με τα κυπελλάκια από τα γιαουρτάκια, τα οποία ξεπλένουν στο νεροχύτη και με αυτά κάνουμε κατασκευές ή τα χρησιμοποιούμε για τέμπερες και διάφορα άλλα πράγματα.

Η προσχολική εκπαίδευση είναι ο πρώτος και σημαντικότερος σταθμός στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών, κατά την οποία μπαίνουν τα θεμέλια με ασφάλεια, αγάπη και φροντίδα, προκειμένου μέσω της καθημερινότητας τους να αποκτήσουν μια συγκροτημένη προσωπικότητα, να προσεγγίσουν με άτυπο τρόπο τη γνώση και να εμπλακούν στη μάθηση βιώνοντάς την χαρούμενα. Έτσι, πέρα από το καθαρά διατροφικό κομμάτι, το Πρόγραμμα της Σίτισης μας έδωσε και δίνει τη δυνατότητα:

στα Μαθηματικά:

  • Να απαριθμήσουμε αντικείμενα.
  • Να ταξινομήσουμε υλικά (π.χ., ποια υλικά μπαίνουν στο ψυγείο και ποια όχι [φρούτα], διαχωρισμός απορριμμάτων σε ανακυκλώσιμα και μη).
  • Να έχουμε μια πρώτη επαφή με τα γεωμετρικά μεγέθη.
  • Να εκτελούμε απλές πράξεις και αντιστοιχήσεις (π.χ. πόσα παιδιά πήραν τι, έχει κάθε παιδάκι κουταλάκι για το γιαουρτάκι του, κ.ο.κ.)

Αναφορικά με την Καλλιέργεια Δεξιοτήτων, τα παιδιά να:

  • Μαθαίνουν να συνεργάζονται με τους συνομήλικους τους για ένα κοινό σκοπό.
  • Εξασκούνται στην επικοινωνία έχοντας ένα κοινό στόχο.
  • Καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη, καθώς καλούνται να βρουν λύσεις σε πιθανά προβλήματα.
  • Βρίσκουν διέξοδο στη δημιουργικότητά τους.
  • Εξασκούνται στην παρατήρηση, στο συντονισμό ματιών-χεριών και αναπτύσσονται κινητικά.

στις Φυσικές Επιστήμες:

  • Γνωρίζουν τα υλικά και τις μετατροπές τους από τη μια κατάσταση σε μια άλλη με θέρμανση και ψύξη.
  • Προσεγγίζουν τα φυσικά μεγέθη και τις μονάδες μέτρησης τους όπως είναι η θερμοκρασία, ο όγκος, το βάρος.

στην Αγωγή Υγείας, μαθαίνουν:

  • Βασικούς κανόνες υγιεινής στο χειρισμό των τροφίμων, όπως το πλύσιμο των χεριών και ο καθαρισμός των επιφανειών.
  • Τη σημασία της σωστής συντήρησης των τροφίμων.
  • Τη σπουδαιότητα χρήσης φρέσκων πρώτων υλών έναντι συσκευασμένων. (π.χ. χρήση ντομάτας αντί για κέτσαπ)
  • Τις ομάδες των τροφών και τη σπουδαιότητα του να συνδυάζονται στη διατροφή μας όλες σε ισορροπία, ώστε να έχουμε καλή υγεία.
  • Τις βιταμίνες και τη σημασία τους.
  • Την καλή συνήθεια να καταναλώνουν προετοιμασμένα φαγητά και όχι συσκευασμένα (περιπτέρου).

Η καλλιέργεια Περιβαλλοντικής Συνείδησης επιτυγχάνεται:

  • Με την καταπολέμηση της σπατάλης των τροφίμων.
  • Με τη χρήση πρώτων υλών ανάλογα με την εποχικότητά τους.
  • Με ταξινόμηση των απορριμμάτων σε ανακυκλώσιμα και μη.

Επιτυγχάνεται εξάσκηση στη Γλώσσα καθώς:

  • Μαθαίνουν να ακολουθούν οδηγίες.
  • Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους.

Μέσα από το Πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ, τα παιδιά αποκτούν κοινωνική αγωγή ευρύτερα, η ύπαρξη των ίδιων των ποιοτικών προϊόντων σίτισης τα ωθεί να μη ζηλεύουν πιθανά ανθυγιεινά προϊόντα, αναπτύσσουν την αυτοπεποίθησή τους, είναι πάντα συμμετοχικά και επίσης πρόθυμα να εξυπηρετήσουν το σύνολο.“

Νομικού Αργεντίνη, Προϊσταμένη 106ου Νηπιαγωγείου Αθηνών

 DIATROFI FB 106